Essaouira

19 augustus 2017 - Marrakech, Marokko

Terug vroeg uit de veren ! Dagtrip naar Essaouira, havenstadje aan zee.
Met de ondertussen normale vertraging vertrokken. ..
Een rit van 2u30, en stop in een cooperatieve waar enkel vrouwen werken en waar ze arganolie maken, zowel voor consumatie als voor cosmetica. Heel intense handenarbeid voor deze vrouwen, chapeau zulle ! Ik vond dat ze er wat droevig, gelaten uitzagen. We mogen ons handjes samenleggen voor het leventje dat wij hebben...
Aangekomen konden we doen wat we wilden, oude stad verkennen , haventje, restaurantjes, winkeltjes
We kozen ervoor om eerst het haventje te verkennen, mannen waren bezig een houten boot te maken, andere herstelden visnetten, we mochten geen foto's nemen, maar ge kent ons é, tegen dat ze het zagen was't al te laat, lag vast op de gevoelige, digitale plaat
Dan naar de vismarkt, waar we elk 2 levende verse oesters degusteerden voor de som van ....28 dirham, ofte 2,8 euro ( voor de 4 samen é) en of ze lekker waren.
Voor de derde dag op rij een evenement dat de moeite was...camion kon met moeite passeren door de markt en probeerde toch, maar dat ging niet zomaar, iedereen wilde hem tegenhouden : vanalles vloog naar zijn hoofd, graten van vissen, hele vissen, stenen.. maar dat was buiten de chauffeur gerekend, plots kwam daar en knuppel uit zijn raam en hij zwaaide nogal zulle, gelukkig stonden wij wat verder en konden dit van op afstand volgen.
Dan richting oude stad, maar niet vooraleer langs de vele visrestaurantjes te passeren, waarvan de ene zei datie beter en goedkoper was dan de andere, tenslotte ons laten gaan bij een die beweerde bier en wijn te hebben, tot we neerzaten en gingen eten.....geen bier of wijn of gelijkwat van alcohol, maar daar zaten we dan , maar twas lekker.
Daarna nog wandeling op de dijk, langs het hele mooie strand tot aan ....Bar-Celona een strandbar waar ze....alcohol verkochten.
Wij daar natuurlijk binnen, daar dan een Irish coffee (of 2) gedronken op tgemak, met zicht op het strand en nog aangename muziek en nen vriendelijke barman...dat is nu ne keer echt genieten , echt vakantie.
Nog een lange terugrit naar Marrakech en zijn we 't stad ingegaan, Djemee el Fna. Dat plein is echt niettedoen....als't klaar is gaat dat nog' 't is druk maar te doen, maar we gingen op een panoramisch terras van café de france iets drinken (met in ons achterhoofd : lekker frans wijntje of pintje), fles spuitwater van nen liter...en dan zag je de sfeer op plein veranderen....er waren plots restaurantjes met vanalles om te eten, van geitekoppen tot kebab tot fijne marrokaanse patisserie ( met al verschillende vormpjes maar allemaal dezelfde smaak). Marleen had bijna nen marrokaan aan de haak geslegen, hij bleef ons maar volgen en vriendelijk lachen.....)
Op terugweg naar het hotel enkele yoghourtjes gekocht om te verorberen als avondmaal, meer moest da niet nie zijn
Moe maar voldaan in ons bedje gekropen want morgen heel vroeg uit de veren voor de trip naar de Sahara.